Jun 11, 2015

Pengalaman bersalin di Hospital Sg.Buloh part 1


salam and Hi!
harini nak bercerita tentang pengalaman bersalin...
kan entry lepas aku ada cakap aku dah booking PPUM?
haaa.. tapi bersalin kat hospital sg.buloh..
camner tu? jauh sangat peginye.. hehe



masa last-last pregnancy tu,
aku sewa rumah area damansara damai.
umah mak aku jugak la.
so dekat la nak pegi kerja kat kepong ni.
sebab dah x larat nak naik KTM kan.
penat weh jalan kaki lagi.
so kami decide nak duk sana.
senang sikit n aku boleh drive kereta.



so, 38 week aku still checkup kat PPUM.
Dr kata everything ok. air ketuban ok.
di jangka bersalin pun week 40.
kalau tak keluar lagi baby kena induce.
due dat 10.7.2014.
sakit celah kaki menjadi-jadi.
tak tahan sangat lepas 2 hari aku nak check pulak kat sg.buloh ni.
apehal sakit sangat2 sampai susah nak jalan.
sakit tu kat peha belah kiri jer.
memang macam penguin la aku berjalan. haaha



kira 27.6.2014 malam lepas dinner aku pergi hospital.
ala.. tak jauh pun dari damansara damai ni.
10 minit jer.. hehe
ikutkan memang nak check up kaki tu je. sebab sakit sangat2.
tapi.. bila DR cek air ketuban leaking.
so tak nak bahayakan baby...KENA TAHAN... uwaaa!!
so pakcik pun kena la sign agreement.
tak jamin dapat katil dalam masa 48 jam OK!
ini memang penat. nak nangis mak.
nasib baik beg baby n aku dah siap awal-awal dalam bonet kereta.



so, bermula lah kisah 4 hari aku duk hospital.
duk area labour room macam-macam gelagat mak-mak nak beranak.
ada yang dah seminggu bukaan 2cm pun belum beranak lagi.
tapi yang paling menyedihkan kat sini.. katil tak cukup.
kesian aku tengok mak-mak menahan sakit atas kerusi. huhu
patot la diorang datang bila dah sakit sangat-sangat.
rupa-rupanya tak cukup katil.
so DR cek CTG and VE. belum ada bukaan lagi.
yela. perut pun tak sakit lagi kan.
banyak kali la cek CTG..
time tu betul-betul sibuk hospital.
ramai giler nak beranak.
so malam tu tidur la atas kerusi. 



esoknye kena bangun pagi-pagi nak buat CTG lagi.
labour room sentiasa bising.
ngeri la jugak dengar suara orang menjerit-jerit. hehe
aku siap interview lagi mak-mak yang sakit tu.
macam mana sakit contraction.
silap-silap di kakikan aku tanya soklan time sakit-sakit tu. 
so dapat la ramai kawan kat situ.
yang bestnye dengar pengalaman diorang tu.
ada yang first time mengandung, ada yang dah 5 orang anak.



dari 8 malam kitorang datang sampai la pukul 4 ptg tak dapat-dapat katil lagi.
aku punya bengang cakap kat nurse tu aku nak tukar hospital PPUM.
yela. penat kot duk atas kerusi jer. tu pun kerusi tak cukup.
pokcik lak tidur kat umah. dia cakap takleh lelap ingat kan kite. cehcehceh..
yela. tak penah tidur sorang kan kat umah tu. sunyi la malam-malam.
Dr pun bising-bising. siap panggil pokcik lagi.
die cakap selangkah kami keluar dr hospital ni, diorang takkan bertanggungjawab.
cakap punya la kuat. habis semua orang dengar. ceh!
kami pun apa lagi.. tak nak ambik risiko kan. duduk jela tunggu kat situ.
tup-tup.. kul 5 dapat katil kosong. naik la wad 6C tak silap aku.



so nurse cakap esok pagi nak induce.
pokcik lak x boleh tinggal kat hospital.
tidur lagi semalam tanpa pakcik disisi.. sobsob..
29.6.2014 pagi kul 6.30 dah mandi sebab kul 7 Dr nak cek VE.
cek bukaan ni pun sakit amat kena seluk. 
nasib la nak beranak.
cek xde bukaan pun. mak is sedih.



so lepas VE Dr masukkan sebiji pil untuk induce.
terasa macam letak dalam sangat.
so pakcik datang dalam kul 10 camtu. boleh lawat kejap2 jela.
sebab waktu melawat tengah hari kan.
sembang-sembang ngan die. yela tak rasa ape pun.
ayah aku dah siap buatkan air selusuh.
aku dah siap-siap minum sebelum tu lagi.
air zamzam pun sama. n air akar fatimah.
yela.. mana la tau kena minum masa dah ada bukaan.
kurma mesti kena ada. bagi energy kat kita ni.



dalam pukul 2 tu dah rasa perut cramp.
sakit woo. tak tau nak describe macam mana.
15 kali ganda sakit senggugut tu.
sakit lak selang 5 minit. Dr datang cek bukaan xde lagi.
lagi la diorang risau. cek CTG contraction kuat.
Dr tanya ada minum air selusuh ke. aku diam jela.
tapi memang sakit. rasa nak guling2 atas katil tu.
so Dr tengok aku cam hape jer..
dia cepat2 cucuk ubat tahan sakit kat bontot tu.



lepas pada tu baru la kurang sakit. lega la sikit.
pokcik nengok aku cam hape jer.
so rehat la aku kat hospital satu malam lagi.
Dr cakap kalo bukaan xde nak induce esoknya.
so pagi-pagi kena induce sebijik lagi.
sambil sembang2 dengan pokcik sakit tu datang kejap2.
ade rase nak berak pulak. aku pun jalan-jalan dalam wad tu supaya ada bukaan. Dr seluk lagi dalam kul 12. die cakap baru 1 cm.
so dalam pukul 2 lebih sakit perot cramp datang lagi..
sakit selang 3 minit.. woii!! sakit tau.
tapi takde bukaan pun.
aku dah bising2 kata nak berak..
tapi baby dah kebawah..



to be continue... letih la nak bercerita :)







1 comment:

Ummi Jual Vitamin said...

Wah.. Perkongsian yang sangat menarik. Tq admin.. Perkara Yang Perlu Di Jangka Ketika Masuk Bilik Bersalin. Penting untuk ibu yang mengandung anak sulung, supaya nanti taklah gelabah sangat. :)